Nou, dat weten we dus ook weer: allemaal van de oude kaas afblijven, want anders is het afgelopen met je seksleven. Onderzoek bewijst het! Libelle (‘alles wat vrouwen willen weten; volg ons nu ook op Snapchat en Instagram’) zegt het zélf.
Wie op de link klikt en de moeite neemt even verder te lezen dan de kop, krijgt een iets ander verhaal te zien. In oude kaas zit een stofje, tyramine, dat bij een KLEIN aantal mensen die daar gevoelig voor zijn hoofdpijn KAN veroorzaken. Deze mensen moeten trouwens, behalve met oude kaas en een aantal andere kazen, voorzichtig zijn met rauwe melk, rauw vlees, rauwe of gerookte vis, zuurkool en eigenlijk alle gefermenteerde producten. Maar dat vermeldt Libelle dan weer niet. Want het gáát helemaal niet om correcte informatie. Het gaat om kliks scoren. Ook dit “wetenschappelijke bewijs” is een slap excuus voor pure clickbait. Goed voor de advertentiewerving.
Dat is overigens ook precies de reden dat een weliswaar onvolledig maar in elk geval nog genuanceerd betoog opzettelijk wordt voorzien van een kop die alsnog–zoals Carmiggelt het zo mooi noemde–de waarheid liegt. Mensen die niet verder lezen dan de kop lekker op het verkeerde been zetten: dat is geen ongelukje, dat is een kunst geworden. Een kunst die harde knaken oplevert. En die de maatschappij opzadelt met steeds maar meer kolderverhalen en steeds meer mensen die niet meer weten waaraan ze zich te houden hebben. Wat ook precies de bedoeling is, want zulke mensen kunnen dan weer lekker op sensatiekoppen klikken.
Het is de vloek van een situatie die we zelf hebben laten ontstaan. Met onze zucht naar gratis informatie, die ervoor zorgt dat degelijke journalistiek zo goed als onrendabel is geworden. Zodat het niet langer de lezers zijn die de media bekostigen, maar de adverteerders. Met de lezer–ú dus–als koopwaar.
Weet u wat? Daar krijg IK nou hoofdpijn van.
Doneren
Alles op eetschrijver.nl is en blijft gratis toegankelijk. Geen premium-artikelen of andere paywall-toestanden. Natuurlijk kost het schrijven me wel tijd en het online houden van de website ook wat geld. Vond je dit item leuk of nuttig, dan vind ik het dus fijn als je dat waardeert met een financiële bijdrage.